Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?

2019-07-04 16:01 M. K.
Czerwona porzeczka - jakie ma właściwości? Jak ją wykorzystać?
Autor: pixabay.com Jaki wpływ na zdrowie mają czerwone porzeczki?

Czerwone porzeczki, pomimo że zawierają mniej witamin i minerałów niż czarne, stosuje się przy chorobach układu krążenia, dolegliwościach jelitowych i do wzmocnienia układu odpornościowego. Sprawdź, w jaki sposób wykorzystać czerwone porzeczki dla zdrowia, urody i smaku.

Czerwona porzeczka - zbiory

Liście zbiera się w okresie kwitnienia, a suszy rozkładając w miejscach przewiewnych i ocienionych. Dojrzałe owoce natomiast suszy się w suszarniach w podwyższonej temperaturze.

Czerwona porzeczka - wykorzystanie

Liście porzeczki działają przeciwreumatycznie, przeciwzapalnie i obniżają ciśnienie krwi. Stosowane są jako środek moczopędny, w chorobach żył lub tętnic oraz w zakażeniach układu moczowego. Hamują także rozwój bakterii w przewodzie pokarmowym. Mają jednak mniej przeciwutleniaczy niż liście czarnej porzeczki.

Odwar z liści: 1 łyżkę suszonych liści zalewamy szklanką wody i gotujemy przez 3 - 5 min. Po przecedzeniu pijemy 2 - 3 razy dziennie lub używamy do płukania gardła.

Napar z liści: 2 łyżki suszonych liści zalewamy szklanką wrzącej wody, odstawiamy na 5 minut, przecedzamy i pijemy 2 -3 razy dziennie.

W kuchni: soki, konfitury, dżemy. Aby sporządzić napój witaminowy należy 4-5 łyżek owoców suszonych zalać szklanką wrzątku.

Właściwości zdrowotne czerwonych porzeczek:

Leczenie chorób układu krążenia - zapobieganie nadciśnieniu tętniczemu i regulacja poziomu złego cholesterolu we krwi.

Zaburzenia żołądkowo jelitowe - wspomagają funkcjonowanie jelit i rozwój zdrowej mikroflory jelitowej.

Pobudzanie apetytu - czerwone porzeczki stosowane są aby wzmóc łaknienie niejadków i osób chorych.

Zwiększają odporność organizmu - dzięki bogactwu witaminy C, która współdziałając z witaminą P, lepiej się wchłania do organizmu.

Wspomagają pracę układu moczowego - należy je stosować przy zapaleniu dróg moczowych.

Łagodzą bóle menstruacyjne.

Wartość odżywcza czerwonej porzeczki (w 100 g):

Wartość energetyczna - 65 kcal

Białko ogółem - 1.4 g

Tłuszcz - 0.20 g

Węglowodany - 13.80 g (cukier 7.37)

Błonnik - 4.3

Minerały:

Wapń - 33 mg

Żelazo - 1.00 mg

Magnez - 13 mg

Fosfor - 44 mg

Potas - 275 mg

Sód - 1 mg

Cynk - 0.23 mg

Witaminy:

Witamina C - 41 mg

Tiamina - 0.040 mg

Ryboflawina - 0.050 mg

Niacyna (PP, B3) - 0.100 mg

Witamina B6 - 0.070 mg

Kwas foliowy - 8 μg

Witamina A – 42 IU

Witamina E - 0.10 mg

Witamina K - 11.0 μg

Źródło: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE