Kiełki - jakie witaminy i mikroelementy zawierają?

Kiełki - jakie witaminy i mikroelementy zawierają?

Autor Zdjęcia: pixabay.com

Kiełki to prawdziwa bomba witaminowa. Warto po nie sięgnąć zwłaszcza zimą, kiedy jemy mało świeżych warzyw.

Kiełki stanowią niezwykle wartościowe uzupełnienie diety. W ziarnach i nasionach roślina kumuluje dobroczynne składniki, które w kiełkach są łatwo przyswajalne dla człowieka.

Gdybyśmy jedli same ziarna i nasiona, wtedy nasz organizm nie przyswoiłby większości zgromadzonych w nich składników. Sytuacja zmienia się jednak, gdy nasiona zaczynają kiełkować – wtedy uaktywniają się enzymy, które rozkładają cząsteczki białek i węglowodanów na substancje proste.

Co zawierają kiełki? Są autentyczną bombą witaminową, posiadają witaminy z grupy B, A, C, E, D, PP. Wśród mikroelementów wymienić warto: żelazo, wapń, jod, potas, selen i siarkę. Zawierają ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe, które obniżają poziom złego cholesterolu oraz flawonidy pobudzające wątrobę do wydzielania żółci (sprawniejsze trawienie, szczególnie tłuszczów).

Najbardziej popularne kiełki

  • fasola (źródło białka)

  • rzeżucha (witaminy, magnez, wapń, jod)

  • rzodkiewka (witamina C)

  • lucerna (żelazo, łatwo przyswajalne białko, fosfor, magnez)

  • brokuł (sulforafany likwidujące wolne rodniki)

  • soczewica (kwas foliowy)

  • słonecznik (fosfor, wapń, witamina D)

  • pszenica

  • jęczmień

  • gryka

Ocena: 0