Smak kwiatów pomarańczy [RECENZJA]
„Smak kwiatów pomarańczy”, przeczytałam na okładce. Zaintrygował mnie tytuł. Nazwiska autorek, Tessa Capponi Borawska i Agnieszka Drotkiewicz, przeważyły o decyzji. Kupiłam, zaczęłam czytać i wsiąkłam na wiele godzin. Niezwykle smaczna opowieść, urzekająca kulturą języka, zachwycająca treścią. Przepyszne!
O jedzeniu można długo i namiętnie. Każdy przecież zna się na jedzeniu. Ale nie każdy umie opowiadać tak pięknie, tak smacznie i tak interesująco jak Tessa Capponi-Borawska. Uwielbiam jej felietony, z zapartym tchem słucham wykładów, rozczytuję każdą jej książkę na strzępy. Tym razem nasza warszawska Florentynka rozmawia z Agnieszką Drotkiewicz, która swoją erudycją wiele wnosi do opowieści o historii włoskiej kultury kulinarnej. Przyjęta w książce forma wymiany listów, czasem przeradzająca się w rozmowę, sprawdza się tu pod każdym względem. Jeśli pamiętacie dwugłos Bikont-Makłowicz, to wiecie o czym mówię. Obie panie udowadniają, że o jedzeniu pełnym głosem, zajmująco i szalenie zmysłowo, mogą mówić kobiety, nie tylko mężczyźni.
Interesuję się historią kulinariów do dawna, dlatego z nieskrywaną przyjemnością zanurzyłam się w dialog między Tessą i Agnieszką. „Smak” przypomniał mi, jak bardzo ważne w odtwarzaniu historii jedzenia jest malarstwo. Ale także towarzysząca mu muzyka. Jak wielkie ma znaczenie architektura i ile mówi nam o obyczajach kuchennych. Książka stała się nie tylko przypomnieniem, ale impulsem do zarzuconych poszukiwań i studiów.
Smaczna opowieść wiedzie nie tylko szlakami włoskich kulinariów, ale przede wszystkimi krętymi ścieżkami życia. To opowieść o życiu, którego nieodłączną częścią jest kuchnia i jedzenie. To mądra opowieść, kobiety oczytanej życiem, dojrzałej i spełnionej.
Jeśli chcecie odetchnąć zakosztujcie w smakach opisywanych tak sugestywnie przez Tessę Capponi-Borawską i Agnieszkę Drotkiewicz. Zapomnijcie na moment o tu i teraz i rozkoszujcie się opowieściami o Artusim, Rzymie, kardach, porannej kawie oraz całym bogactwie włoskich kulinariów. Książka pozwala zatrzymać się, skupić na detalach i kontemplować je z czystą przyjemnością.
SMAK KWIATÓW POMARAŃCZYROZMOWY O KUCHNI I KULTURZE
TESSA CAPPONI-BORAWSKA, AGNIESZKA DROTKIEWICZ
Autorki o książce:
„Smak kwiatów pomarańczy to książka, w której patrzymy na świat przez pryzmat kuchni – jej związków ze sztuką, historią, muzyką i architekturą. To kolekcja pięknych kulinarnych wspomnień (chrupiące karczochy we Florencji, tuńczykowe ragù z Palermo, cukierki o smaku kwiatów pomarańczy w Rzymie) oraz ich powiązań ze sztuką (La Brioche Chardina, wiersz Pasoliniego przywołujący wspomnienie zapachu jaśminu i gorącej zupy). Co można zjeść, przemierzając rzymskie uliczki w blasku wschodzącego słońca? Jakie danie przypomina Wariacje Goldbergowskie? Jak przez lata zmieniała się rola kobiety w kuchni? W jaki sposób jedzenie wpłynęło na zjednoczenie Włoch? A jak przeobrażenia ostatnich dwudziestu pięciu lat w Polsce wpłynęły na polską kuchnię? Z czego robić chleb, kiedy nie ma mąki? Rozmawiamy o tym, co nas zachwyca, bawi i głęboko porusza. O tym, co jest w jedzeniu – więc także i w życiu – najważniejsze. ”
Tessa Capponi-Borawska – urodzona we Florencji absolwentka tamtejszego uniwersytetu, od 1983 roku mieszka w Polsce. Przez ponad 20 lat pracowała w Katedrze Italianistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Od lat związana z „Twoim Stylem”. Publikowała również w „Elle”, „Kuchni”, „Gazecie Wyborczej”, „W drodze” oraz „Rzeczpospolitej”. Autorka książek Moja kuchnia pachnąca bazylią, Dziennik toskański i wielu innych publikacji o historii kuchni i kulturze jedzenia. Mieszka i pracuje w Warszawie.
Agnieszka Drotkiewicz (ur. 1981) – autorka powieści Paris London Dachau, Dla mnie to samo, Teraz, Nieszpory oraz czterech zbiorów rozmów: dwóch wspólnie z Anną Dziewit – Głośniej! Rozmowy z pisarkami, Teoria trutnia i inne; dwóch samodzielnie – Jeszcze dzisiaj nie usiadłam, Piano rysuje sufit. Przeprowadziła wywiad rzekę z Dorotą Masłowską (Dusza światowa) oraz rozmowę z Ewą Kuryluk (Manhattan i Mała Wenecja), za którą otrzymała nagrodę w konkursie Warszawskiej Premiery Literackiej. Jest też autorką dramatu Daleko od Wichrowych Wzgórz. Pisze między innymi dla „Przekroju”, „Dwutygodnika”, Teatru Wielkiego Opery Narodowej. We współpracy z marką Risk made in Warsaw prowadzi spotkania poświęcone kulturze.