Kochajmy samotne banany! Banki Żywności edukują w ramach obchodów 40. Światowego Dnia Żywności

2019-10-18 13:36

Marnujemy żywność na potęgę – aż 1/3 produkowanego jedzenia kończy swoje życie na śmietniku.  Najnowsze dane opublikowane w tegorocznym raporcie Federacji Polskich Banków Żywności Nie marnuj jedzenia 2019 nie pozostawiają złudzeń – my, Polacy, jesteśmy narodem marnotrawców. Jak możemy to zmienić i czy Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności jest rozwiązaniem problemu? To właśnie o tym rozmawiali eksperci podczas Światowego Dnia Żywności.  

Światowy dzień żywności
Autor: materiały prasowe

Światowy Dzień Żywności to ustanowione w 1979 roku przez ONZ święto mające na celu przybliżanie tematu globalnych problemów żywnościowych, w tym walki z głodem i niedożywieniem. Jubileuszowa edycja była również doskonałą okazją do przyjrzenia się nawykom zakupowym Polaków i przedstawienia najnowszych danych dotyczących skali marnowania żywności w całym kraju, opublikowanych w corocznym raporcie Banków Żywności Nie marnuj jedzenia. Prezentowane w dorocznym raporcie dane pochodzą z projektu PROM (Programu Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności), któremu przewodniczy Federacja Polskich Banków Żywności. W ramach projektu instytucje badawcze – m.in. IOŚ-PIB czy SGGW badają skalę marnowania jedzenia w całym łańcuchu – tzw. „od pola do stołu”. 

Najnowsze wyniki są alarmujące – 42% Polaków nadal deklaruje, że zdarza im się wyrzucać żywność. Tylko 13,2% konsumentów kupuje tzw. samotne banany, czyli te pojedyncze, oderwane od kiści sztuki. Większość badanych nie chodzi na zakupy z listą i kupuje spontanicznie, czyli przyznaje się do zakupu produktów, których wcześniej nie planowało (72,7%). To stanowi jedną z głównych przyczyn wysokiego poziomu marnowania żywności w gospodarstwach domowych. Dodatkowo mniej niż połowa Polaków sprawdza zawartość lodówki przed wyjściem na zakupy (41,9%).

– Jesteśmy świadkami rewolucji w odżywianiu – hodowanie mięsa w warunkach laboratoryjnych, żywność „on the go”,  przetwarzanie odpadków – a równocześnie świat zdaje się nie zauważać problemu marnowania żywności. Chcemy temu zapobiegać, dlatego co roku zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w lokalnych wydarzeniach związanych z obchodami Światowego Dnia Żywności i przyczynienia się do wzrostu świadomości tego problemu. – mówi Dorota Jezierska, wiceprezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Marnotrawstwo żywności to biliony litrów straconej wody i ogromne ilości niepotrzebnie zużytej energii. Już jedna kanapka z serem, która zamiast do żołądka trafi na wysypisko, to 90 litrów zmarnowanej wody. Polacy jednak rzadko zdają sobie z tego sprawę. Taką samą trudność sprawia im rozróżnienie terminów „należy spożyć do” i „najlepiej spożyć przed” – tylko co 3 ankietowany widzi różnicę w tych pojęciach.

W programie wydarzenia organizowanego przez Federację Polskich Banków Żywności znalazł się m.in. panel ekspercki poświęcony edukacji dot. marnowania żywności, prezentacje wyników badań Instytutu Ochrony Środowiska i SGGW, prelekcja założycieli Restaurant Week oraz omówienie zmian i wyzwań związanych z niedawno przyjętą Ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności.  Wydarzenie odbyło się w Centrum Edukacji Ekologicznej - Nowa Palmiarnia w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Tegoroczny Światowy Dzień Żywności wspierał strategiczny partner Banków Żywności – sieć Lidl Polska. 

– Temat niemarnowania żywości jest stałym i ważnym elementem naszej strategii społecznej odpowiedzialności. Od początku istnienia Lidl Polska wspieramy Federację Polskich Banków Żywności. Cieszymy się, że po raz kolejny wspólnie obchodzimy Światowy Dzień Żywności i edukujemy Polaków w tym temacie. Ponadto w wielu naszych sklepach prowadzimy specjalną akcję przecen „Kupuję, nie marnuję”, którą stale rozszerzamy. Jej celem jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communication Lidl Polska.Dodatkową atrakcją nadchodzącego święta są warsztaty kuchni zero-waste, organizowane wspólnie z festiwalem Restaurant Week, który także promuje ideę niemarnowania żywności. Cały dochód uzyskany w ten sposób, zostanie przekazany na potrzeby Banków Żywności. Zostały jeszcze ostatnie miejsca, więcej szczegółów – www.restaurantweek.pl/