Czy każdy cukier brązowy jest zdrowy? Który wybrać?

Czy każdy cukier brązowy jest zdrowy? Który wybrać?

Autor Zdjęcia: photos.com

Nie każdy cukier brązowy jest zdrowszy od białego!

Brązowy kolor cukru nie zawsze świadczy o jego lepszych wartościach odżywczych. Który cukier brązowy jest zdrowy? Wybierajmy przede wszystkim cukier nierafinowany.

Nie mamy wpływu na to, jakiego cukru używają producenci do słodzenia jogurtów, czy piekarze do drożdżówek. Niemniej wiadomo, że jest to najczęściej cukier biały, czyli w 99,7% bezwartościowa sacharoza - uzyskany w procesie rafinacji i "wzbogacony" takimi substancjami chemicznymi jak dwutlenek siarki, kwas mrówkowy czy kwas fosforowy. Sami w domowej kuchni możemy stosować "mniejsze zło" - cukier nierafinowany.

Nie ma znaczenia, czy cukier jest trzcinowy, czy buraczany. O jego wartości decyduje sposób produkcji. Cukier nierafinowany, potocznie zwany cukrem brązowym, od białego różni się nie tylko kolorem, ale też wartościami odżywczymi (w niewielkich ilościach żelazo, wapń, fosfor, potas i magnez), które znajdują się w melasie. Jest to ciemnobrązowy syrop powstający w procesie wytwarzania cukru, a podczas rafinacji oddzielany od kryształków cukru-sacharozy.

Cukier nierafinowany ma ciemny kolor i karmelowy smak. Często jednak producenci barwią rafinowany cukier np. karmelem i sprzedają go jako cukier brązowy. Nie różni się on jednak niczym prócz koloru od cukru rafinowanego. Dlatego kupując cukier nierafinowany, należy zwracać uwagę na informacje na etykiecie i skład.

Ocena: 0