Jagnięcina, baranina: czy jest zdrowa? Jakie ma właściwości?

Jagnięcina, baranina: czy jest zdrowa? Jakie ma właściwości?

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Jagnięcinę i baraninę można smażyć, piec i grillować

Baranina i jagnięcina wyróżniają się cennymi wartościami odżywczymi. Są bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz związki antyutleniające. Jakie jeszcze prozdrowotne substancje zawiera mięso baranie i jagnięce? Czy spożywanie jagnięciny w dużych ilościach jest zdrowe? Dowiesz się z naszego poradnika.

Baranina i jagnięcina to jedne z najzdrowszych mięs dostępnych na rynku. Są bogatym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, jednocześnie posiadając mało niekorzystnych kwasów nasyconych. W mięsie tym występuje w dużych ilościach kwas linolowy, mający doskonałe właściwości hamujące procesy powstawania nowotworów.

Baranina i jagnięcina bogata jest również w zbawienne dla organizmu kwasy orotowe. Związki te poprawiają funkcjonowanie wątroby oraz spowalniają procesy starzenia. Powstrzymują także namnażania się komórek nowotworowych. Najbardziej wartościowe kwasy orotowe powstają w żwaczach (część żołądka przeżuwaczy) owiec odżywianych jedynie sianem i paszami zielonymi bez zawartości sztucznych hormonów.

Jagnięcina zawiera tyle tłuszczu co mięso wołowe i wieprzowe. Zawartość tłuszczu, a w nim nasyconych kwasów tłuszczowych, w mięsie jagnięcym różni się bardzo w zależności od części tuszy, wieku zwierzęcia, a także sposobu hodowli. Jak każde mięso czerwone, tłustą część tuszy jagnięcej powinno się spożywać w umiarkowanych ilościach. Wysokie spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych przyczynia się do wzrostu poziomu cholesterolu, co z kolei zwiększa zagrożenie miażdżycą i choroba wieńcową. Najwyższej jakości mięso młodych jagniąt cechuje się delikatnością włókien mięsnych o brązowo-różowym zabarwieniu oraz białym tłuszczem. Najchudsza część tuszy to udziec, a najbardziej tłusta – łopatka.

Mięso jagnięce zawiera dużą ilość białka i jest bogate w większość witamin z grupy B potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego. Jest także dobrym źródłem cynku i żelaza. Zawiera duże ilości kwasu linolowego mającego właściwości antyutleniające.

Ocena: 2,8