Koronawirus: 10 zasad! Co jeść podczas infekcji wirusowej, co złagodzi gorączkę, kaszel?

Koronawirus: 10 zasad! Co jeść podczas infekcji wirusowej, co złagodzi gorączkę, kaszel?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Związki zawarte w owocach dzikiej róży, a zwłaszcza rekordowo duża ilość witaminy C, pomaga również w przeziębieniu i grypie.

Infekcja wywołana koronawirusem daje objawy podobne do dobrze nam znanej, i nadal lekceważonej, grypy czy przeziębienia. Podczas każdej infekcji wirusowej dróg oddechowych najważniejsza jest higiena i odpowiednia dieta. Już ojciec medycyny, grecki lekarz Hipokrates, twierdził, że każdy rodzaj pożywienia pełni jednocześnie rolę leku, dostarczając organizmowi energii oraz substancji niezbędnych do procesów życiowych. Dlatego przygotowaliśmy dla was dekalog, co jeść podczas infekcji wirusowej. Wyjaśniamy, co złagodzi gorączkę, a co kaszel. 

Podczas infekcji wirusowej, szczególnie dróg oddechowych, najważniejsze to wspomóc układ odpornościowy naszego organizmu. Jak to zrobić? Układ odpornościowy podczas infekcji - walki z wirusami - działa na najwyższych obrotach. Rośnie zapotrzebowanie na żelazo, cynk, witaminę C oraz tłuszcze omega-3. Organizm potrzebuje także większej ilości płynów.

W czasie infekcji dieta powinna być lekkostrawna, ponieważ organizm osłabiony walką z patogenami, nie może tracić energii na długie trawienie. Dlatego podczas infekcji wirusowej należy unikać dań z czerwonego mięsa oraz nasion roślin strączkowych. Natomiast powinno się jeść więcej warzyw, ryb i drobiu. Większość posiłków powinna być ciepła. W tej roli dobrze się sprawdzą zupy warzywne, które są pożywne i lekkostrawne, a do tego rozgrzewają. W trakcie infekcji wirusowej nie należy jeść wywarów na kościach.

Oto dekalog, co jeść podczas infekcji wirusowej górnych dróg oddechowych:

Po pierwsze - woda

Podczas gorączki chory traci dużo wody, którą trzeba na bieżąco uzupełniać. Pijmy więc często po kilka łyków wody. Gdy organizm walczy z patogenami powstaje wiele produktów ubocznych, które muszą zostać wydalone. Wątroba i nerki pracują na najwyższych obrotach. Te organy również musimy wspomóc, dostarczając odpowiednią ilość płynów. Dzienna dawka w trakcie przeziębienia to około 2-3 l wody z wysoką zawartością minerałów. To istotne, bo z potem tracimy sporo elektrolitów, które trzeba uzupełniać.

 

Rumianek pospolity

Po drugie - napary ziołowe

Część dziennej dawki płynów można, a nawet potrzeba zastąpić naparami ziołowymi, które działają napotnie. Pocenie się to naturalny mechanizm, dzięki któremu obniża się temperatura ciała. Napotnie działają napary z rumianku, lipy, maliny oraz owoców bzu czarnego. Warto wiedzieć, że napar z lipy lub tymianku pomaga w odkrztuszaniu. Napar z mięty lub werbeny mają działanie kojące. Bogata w antyoksydanty jest również herbatka z dzikiej róży. Można również do słabej herbaty dodać naturalne soki z maliny, z dzikiej róży, z owoców bzu czarnego lub żurawinowy.

Zobacz także >> Mięta, rumianek, prawoślaz lekarski, szałwia, tymianek - zioła, które korzystnie wpływają na zdrowie

 

Dzika róża

Po trzecie - witamina C

Witaminę C znajdziemy w warzywach i owocach. Wybierajmy te jarzyny i owoce o najwyższej zawartości: paprykę, jarmuż, brokuły, cebulę, natkę pietruszki, malinę, porzeczkę, czarny bez, dziką różę, cytrynę, pomarańcze, grejpfruty. W trakcie przeziębienia należy jeść przede wszystkim gotowane warzywa, które w tej postaci są łatwo przyswajalne. Owoce najlepiej spożyć w postaci świeżo wyciskanych soków i koktajli. 

Wypróbuj >> Zielony koktajl na zdrowie

 

Jajko po wiedeńsku - idealne śniadanie dla chorego

Po czwarte - białko

W trakcie infekcji wirusowej ważne jest spożycie lekkostrawnego i pełnowartościowego białka. Najlepszym źródłem będą jajka gotowane na miękko lub "w koszulkach", jajka po wiedeńsku oraz drób i ryby gotowane na parze lub pieczone. W przypadku wegan dobrym źródłem białka jest tofu.

Zobacz >> Jajko na miękko - jak ugotować

 

Halibut w czosnkowej marynacie

Po piąte - kwasy omega-3

Odpowiedni stosunek pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-3 a omega-6 zmniejsza stan zapalny. Dlatego należy zwiększyć podaż kwasów omega-3. Ich najlepszym źródłem olej lniany, konopny, rzepakowy niskoerukowy oraz mięso tłustych ryb morskich.

Spróbuj >> Halibut pieczony w folii

 

Kasza jaglana z suszonymi owocami

Po szóste - węglowodany

Węglowodany to czysta energia, której potrzebuje organizm walczący z chorobą. Należy jeść lekkostrawne węglowodany np. pieczywo białe i mieszane, kaszę manną i jaglaną, bulgur, kuskus, ryż lub owsiankę. Kasza jaglana bogata jest w żelazo i cynk. Ma działanie antywirusowe i odśluzowujące, pomaga zwalczyć katar. Płatki owsiane dostarczą cynku - pierwiastka, który skraca zmagania z katarem z 5 do zaledwie 2 dni.

Spróbuj >> Kasza jaglana z owocami i bakaliami

 

Domowy miodek imbirowy

Po siódme - miód i imbir

Warto wzbogacić dietę o naturalne składniki aktywne wspomagające walkę z chorobą. Miód (każdy rodzaj miodu pszczelego) to naturalny antybiotyk. Miód nie pozwala rozwinąć się infekcji bakteryjnej. Podany w dzień ułatwia odkrztuszanie i łagodzi stan zapalny gardła. Podany na noc łagodzi kaszel i ułatwia zasypianie. Niestety miód traci swoje właściwości zdrowotne podczas podgrzewania. Dlatego nie należy podgrzewać go powyżej temperatury 40°C.
Przy podwyższonej temperaturze ciała do 38°C zamiast aspiryny warto wypróbować imbir. Ciepły napar z imbiru rozgrzewa, działa napotnie, zmniejsza ból głowy, niweluje mdłości. Napar z imbiru działa przeciwzapalnie, bakteriostatycznie i bakteriobójczo. Jeśli jednak gorączka przekroczy 38°C to oznaka, że infekcja wirusowej towarzyszy infekcja bakteryjna i należy udać się do lekarza po pomoc i antybiotykoterapię.

Zobacz >> Domowy miodek cytrynowo-imbirowy na ból gardła i przeziębienie

Po ósme - przyprawy

W trakcie infekcji wirusowej należy unikać ostrych przypraw obciążających układ pokarmowy. Ich miejsce powinny zająć świeża natka pietruszki, koperek i szczypiorek.

 

Syrop z cebuli

Po dziewiąte - cebula i czosnek

Cebula i czosnek dzięki wysokiej zawartości olejków eterycznych, bogatych w siarczki i allicynę, działają bakteriostatycznie. Doskonale sprawdzają się pod postacią syropów. Warto również jeść je na surowo oraz w dużych ilościach dodawać do gotowanych dań.

Wypróbuj >> Syrop z cebuli - przepis na domowy antybiotyk

 

Jogurt to dobre źródło probiotyków

Po dziesiąte - probiotyki

Probiotyki, czyli bakterie zasiedlające nasz układ pokarmowy wspierają również naszą odporność. Bakterie probiotyczne stymulują układ odpornościowy. Warto zatem sięgnąć po ich źródła pokarmowe: naturalne produkty fermentacji mleka (jogurt, kefir, mleko acidofilne), kiszoną kapustę, zakwas buraczany. Fermentowane mleko zawiera ponadto lizozym i laktoalbuminy, które wspierają układ odpornościowy. W przypadku antybiotykoterapii, gdy lawinowo ginie razem z bakteriami chorobotwórczymi nasza flora jelitowa, trzeba jednak sięgnąć po preparaty zawierające znacznie większe ilości probiotyków w połączeniu z prebiotykami.

Zobacz także >> Koktajl jogurtowy z suszonymi śliwkami i cynamonem

Ocena: 2,9