Jak przygotować dietetyczną Wigilię?

Jak przygotować dietetyczną Wigilię?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Potrawy wigilijne nie muszą być wysokokaloryczne.

Święta Bożego Narodzenia sprzyjają przejedzeniu i w konsekwencji problemom zdrowotnym. Przestrzegając pewnych zasad można do tego nie dopuścić. Zacznij już od Wigilii. Przede wszystkim nie jedz wiele. Z kolei przygotowując świąteczne potrawy pamiętaj, że każda z nich ma swój dietetyczny odpowiednik.

Nie przejadać się!

Żeby podczas świątecznych degustacji nie dopuścić do niestrawności albo bardziej poważnych problemów, należy przestrzegać kilku zasad. Według dietetyka Katarzyny Mikołajewicz przede wszystkim nie należy się przejadać. Pamiętajmy też, że z reguły każdą potrawę wigilijną można przygotować inaczej - tak by była bardziej dietetyczna.

Dietetyczne ryby

Zacznijmy od ryb. Karp oczywiście w galarecie. Wybierajmy chude ryby: pstrąga, dorsza, solę. Pieczmy je w piekarniku bądź przyrządzajmy je na parze. - Zamiast śledzia w oleju serwujmy go w occie winnym, zamiast śledzia w śmietanie podajmy tę rybę z sosem jogurtowym - radzi dietetyk.

Zaserwuj:

Dietetyczna galaretka rybna: przepis na mintaja

Łosoś z sosem koperkowym - przepis na dietetyczną rybę

Łosoś w sosie jogurtowym: przepis na bożonarodzeniową potrawę w wersji light

Odchudzone: bigos, pierogi i barszcz

Pierogi przyrządzajmy z mąki razowej. Wskazane jest wyłącznie gotowanie, bez odsmażania. Lepiąc pierogi używajmy jak najmniejszej ilości ciasta. Twórzmy pierogi z cienkich placków. Do farszu można dodać kminek, który wspomoże pracę naszego układu trawiennego.

Przyrządzajmy bigos bez dodatku tłuszczu lub zasmażki - tylko i wyłącznie z kapusty surowej, gotowanej z dodatkiem grzybów. Barszcz czerwony tylko z wywaru warzywnego, nie zabielajmy go śmietaną. Jedzmy bez uszek.

Zobacz przepis:

Dietetyczne pierogi: przepis na wigilijne danie w wersji light

Lżejsze ciasta i sałatki

Blachę do pieczenia zamiast smarowania masłem wykładajmy papierem do pieczenia. Na stole powinno pojawić się jak najwięcej surówek z dodatkiem niewielkiej ilości oliwy z oliwek. Wystrzegajmy się sałatek z dodatkiem majonezu.

Przygotowujmy półmiski z prostymi warzywnymi przekąskami np. ogórek kiszony, pomidor pokrojony w ćwiartki, surowa marchewka w słupki, papryka i świeży ogórek w paski. Takie rozwiązanie skutecznie zapełni nasz żołądek. Dodatkowo dla urozmaicenia i poprawy smaku możemy serwować warzywa z dipem na bazie jogurtu z dodatkiem czosnku/ chrzanu i z przypraw ziołowych.

Ocena: 5