Soja: właściwości, witaminy. Dlaczego soja jest zdrowa?

Soja: właściwości, witaminy

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Produkty sojowe chętnie jedzą nie tylko osoby na diecie wegetariańskiej

Dlaczego warto jeść soję? Soja dobrze zastępuje mięso - jest równie smaczna i o wiele zdrowsza. Można ją jeść w potrawach ugotowaną, można z niej zrobić tofu, można też kupić zdrowe mleko sojowe.

Bogactwo smakowe i wartości odżywcze soi Chińczycy docenili już 5 tys. lat temu. Do Europy przywędrowała w XIX wieku. Dziś uprawiana jest na całym świecie. Soja jest rośliną strączkową, ale ponieważ nie zawiera siarki, nie ma właściwości wzdymających.

Jej nasiona przypominają fasolkę perłową. Zależnie od odmiany są żółte, plamiste, nakrapiane, czarne, zielone, brunatne lub czerwone. Najlepsze są ziarna świeże, suszone albo przetworzone w sposób naturalny - nie zawierają środków chemicznych dodawanych do konserw.

Z soi można zrobić prawie wszystko. Prócz oleju otrzymuje się z niej mąkę, makarony, płatki, mleko, sery. Przyrządza się ponadto zupy, pierogi, sałatki, kotlety, dodaje do ciast i deserów.

Soja jest bardzo zdrowa. Przede wszystkim jest źródłem pełnowartościowego białka. Poza tym, chociaż jest dość tłusta (100 g dostarcza około 400 kalorii), nie zawiera szkodliwego cholesterolu i jest zasadotwórcza.

Zaleca się jedzenie soi z dużą ilością warzyw i owoców, aby zachować właściwe proporcje białka i węglowodanów.

Przed spożyciem ziarno soi najlepiej jest namoczyć na noc. Potem odlać wodę, zalać soję wrzątkiem i gotować do miękkości od 2 godziny.

tip dnia

Soja pomaga kobietom w okresie menopauzy, bo zawiera fitohormony, które łagodzą skutki przekwitania.

Ocena: 0