Nowalijki w diecie - jakie wybierać i kto nie powinien ich jeść

Nowalijki w diecie - jakie wybierać i kto nie powinien ich jeść

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Nowalijki w diecie - jakie wybierać i kto nie powinien ich jeść

Nowalijki mają wiele cennych wartości odżywczych, ale trzeba je jeść z umiarem. Zobacz jak je wybierać i kto powinien ich unikać.

Nowalijki w wiosennej diecie - źródło witamin i minerałów

Wiosenna dieta jest najczęściej kojarzona z nowalijkami. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo bogate źródło witamin i minerałów, które odpowiadają za podnoszenie naszej odporności. W nowalijkach znajduje się również cenny błonnik, który wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn po zimie, a także przestawia nasz metabolizm na wyższe obroty.

Skąd najlepiej brać nowalijki?

Pierwsze, świeże w danym roku warzywa to wartościowy składnik menu, jednak te prawdziwe zdrowe nowalijki pochodzić powinny z kontrolowanych, najlepiej ekologicznych upraw lub z własnego ogródka. Trzeba pamiętać, że nie można wzbogacać diety dzieci do lat 3, kobiet w ciąży i karmiących piersią w nowalijki o niewiadomym pochodzeniu.

Musisz pamiętać, że rzodkiewki czy buraki o niewiadomym pochodzeniu mogą być magazynami dla metali ciężkich. W koperku czy zielonej sałacie ilość azotanów i azotynów często przekracza wszelkie dopuszczalne normy. Z kolei selery czy ogórki okazują się składami pestycydów.

Postaw na polskie nowalijki

Wybierając nowalijki, które wykorzystamy w wiosennej diecie, musimy kupować tylko te wyglądające naturalnie - nie ma dwóch takich samych rzodkiewek. Najlepiej postawić na warzywa, które hodowane są w Polsce. Lepiej unikać nowalijek nad wyraz dorodnych i przesyconych kolorami - są zapewne źródłem wielu szkodliwych związków chemicznych, które szkodzą naszemu organizmowi.