Fitoskładniki - czym są, jakie jest ich znaczenie? Dlaczego na twoim talerzu musi być kolorowo?

Fitoskładniki - czym są, jakie jest ich znaczenie? Dlaczego na twoim talerzu musi być kolorowo?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Fitoskładniki  to ważna część naszej diety - pomocne w uzupełnianiu o nie diety  może być kierowanie się kolorami.

Kolory nie tylko wpływają na samopoczucie i odzwierciedlają nasz nastrój. Powiedzenie, że je się również wzrokiem, znalazło swoje naukowe uzasadnienie – barwy pożywienia może nie do końca odzwierciedlają naszą osobowość, ale powinny być wskazówką, jak zachować równowagę organizmu. Jedzenie o jakich barwach powinno się znaleźć na twoim talerzu?

Składniki phyto-odżywcze

Naukowcy jednego z laboratoriów ogłosili, że jest kilka kolorów, które powinny dominować w naszym pożywieniu. Kolory te determinowane są poprzez zawartość składników phyto-odżywczych (fitoskładników). A zatem, żeby odżywianie było prawidłowe i zapewniało zdrowotną równowagę, w naszej diecie muszą być obecne kolory:

  • zielony

  • czerwony

  • biały

  • żółty (lub pomarańczowy) 

  • niebieski (lub fioletowy)

Kolory te są obecne, oczywiście, w owocach i warzywach, ale mięsa też mają przypisaną kolorystykę.

Kolor diety to nasz wybór

Swego czasu rozpowszechniana była opinia, że kolor diety, czyli pożywienia (nie mylić słowa dieta z odchudzaniem!) determinuje określone właściwości. I tak dieta zielona (np. fasola, ogórki, szpinak, cukinia, bazylia, mięta) miała oczyszczać organizm, czerwona (pomidory, marchew, dynia, truskawki, czereśnie, pomarańcze) – pobudzać, żółta (żółta papryka, banany, grejpfruty, cebula, cytryny) – ułatwiać trawienie, fioletowa (bakłażany, karczochy, czarne oliwki) – oddziaływać na kości, a błękitna (jagody, jeżyny, czarne winogrona) – uspokajać. Na pewno taki skład pożywienia ma swoje uzasadnienie, ze względu na właściwości składników. Ale równie wiarygodnie można potraktować wszystkie te kolory na jednym talerzu.

Kolorowa dieta to rozsądek

Składniki phyto-odżywcze, czyli fitoskładniki, nadają warzywom i owocom barwy i zapachy (znanych jest ponad 30 tys. takich substancji). Przy okazji chronią organizm człowieka przed wolnymi rodnikami i przed stresem, podwyższają odporność, obniżają poziom cukru we krwi i wzmacniają układ trawienny.

Fitoskładniki są składnikami odżywczymi równie ważnymi jak witaminy. Jednak jest ich tak znikoma zawartość w owocach i warzywach, że spożywamy je zazwyczaj w niewielkich, niewystarczających ilościach. Dlatego dla potrzeb równowagi w organizmie, trzeba zabezpieczyć odpowiednią proporcję spożywanych kolorów – wszystkich jednocześnie.

Najbardziej popularne fitoskładniki to:

  • karotenoidy (np. marchew)

  • luteina (kapusta, szpinak)

  • likopen (pomidory)

  • polifenole (żurawina, zielona herbata)

  • kwas elagowy (truskawki, maliny, kiwi, orzechy)

  • hesperydyna (cytrusy)

  • glukozynolaty (kapusta, chrzan)

  • kwas foliowy (warzywa strączkowe, zboża)

  • sulfidy (czosnek, cebula, szparagi, por)

Ze względu na spektrum właściwości, wszystkie kolory (warzywaowoce, przyprawy i mięso) powinny codziennie "leżeć" na naszych talerzach. I nieważne, czy będziemy wyznawcami ulubionego koloru czy też wielobarwności diety.