Dieta zupowa - wady i zalety diety opartej na zupach

Dieta zupowa - wady i zalety diety opartej na zupach

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Dieta zupowa - wady i zalety diety opartej na zupach

Dieta zupowa staje się coraz popularniejsza, nie tylko wśród celebrytów. Jej zasady nie budzą większych zastrzeżeń dietetyków. Zobacz jakie są wady i zalety diety zupowej.

Dieta zupowa: co to jest? Zasady diety zupowej

Mówimy tutaj o diecie złożonej z zup różnego rodzaju, bez nadmiernych ograniczeń. Mogą to być zupy na chudym mięsie, rybach (z wyjątkiem ryb wędzonych), na samych warzywach, dozwolone są rozmaite dodatki w postaci makaronów, kasz i roślin strączkowych, byle ilość czystego płynu stanowiła minimum połowę objętości zupy. 

Zupy przyprawiamy głównie świeżymi bądź suszonymi ziołami i warzywami, bez glutaminianu sodu, z niewielką ilością soli. Możemy je zaprawiać niskotłuszczową śmietaną, mlekiem  lub jogurtem. Nie stosujemy zasmażek ani nie zagęszczamy mąką. Jeżeli zupa ugotowana jest  z samych warzyw dodajemy do niej łyżeczkę masła lub innego tłuszczu. Dbamy o różnorodność składników i rodzajów zup.

Zasada jest taka, że jemy zupy powoli, do syta, ale się nie przejadamy. Organizm musi zdążyć zareagować na spożywany pokarm. Stosując dietę zupową możemy zjeść od 4 do 7 posiłków dziennie, zachowując pomiędzy nimi minimum 2-godzinne przerwy. Ważne, żeby podstawą diety były zupy nieprzecierane, abyśmy mieli co gryźć i przeżuwać. Zupy kremy są także dozwolone, gdyż dłużej czujemy się po nich nasyceni.

Zupy wysokokaloryczne jemy w pierwszej połowie dnia, natomiast wieczorem lżejsze, zawierające mniej węglowodanów.

Dietę stosujemy długotrwale (od miesiąca do pół roku) starając się, aby utrata wagi nie była szybsza niż ok. 2 kg tygodniowo. W zależności od naszych potrzeb i oczekiwań możemy regulować kaloryczność zup, pamiętając jednak, że bardzo istotna dla tej diety jest jej różnorodność.

Wypróbuj nasze przepisy  na zupy!

  • Dieta zupowa jest różnorodna i urozmaicona, nie ma charakteru monodiety, której dietetycy nie polecają.

  • Nawadnia organizm, nie powoduje pozornej utraty wagi związanej z odwodnieniem.

  • Poprawia przemianę materii.

  • Korzystnie wpływa na stan i wygląd skóry.

  • Nie powoduje uczucia głodu, gdyż można się najeść do syta.

  • Jest dostosowana do indywidualnych gustów i smaków (możemy jeść takie zupy, jakie lubimy).

  • Nie ma zbyt wielu ograniczeń i zakazów (dozwolona jest większość produktów za wyjątkiem sztucznych konserwantów, glutaminianu sodu i zagęszczaczy w postaci mąki lub zasmażki oraz wędzonych ryb i wędlin).

  • Jest korzystna dla osób z chorobami gardła (pod warunkiem, że zupy nie są zbyt gorące) i z nadwrażliwymi jelitami oraz dla chorujących na nerki.

  • Jest dostosowana do każdej kieszeni, mogą ją stosować nawet osoby o bardzo ograniczonych możliwościach finansowych.

  • Gotowanie sprawia, że tracimy witaminę C, dlatego powinniśmy uzupełnić dietę naturalnymi sokami, surowymi owocami lub warzywami bogatymi w witaminę C. Ze względu na kaloryczność soki i owoce spożywamy w pierwszej połowie dnia.

  • Gryzienie i przeżuwanie jest istotne dla zachowania zdrowia jamy ustnej i uzębienia oraz sprawności mięśni żuchwy, dlatego niektóre zupy musimy posypywać prażonymi ziarnami, orzechami lub migdałami, które trzeba dokładnie i powoli przeżuć.

  • Ze swojej natury jest to dieta trudna do stosowania przez osoby, które nie przepadają za zupami.

Ocena: 3,8