Topinambur, jarmuż, pasternak: jesienne warzywa mało znane. Z czym to się je?

Topinambur, jarmuż, pasternak: jesienne warzywa mało znane

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Topinambur, czyli słonecznik bulwiasty, cieszy się dużą popularnością wśród smakoszy, ale dopiero od kilku sezonów

Wśród miłośników gotowania rośnie zainteresowanie warzywami niegdyś popularnymi, a dziś prawie zapomnianymi. Jest ich wiele - na przykład jarmuż, pasternak czy topinambur. Co warto o nich wiedzieć?

Topinambur: z czym to się je?

Topinambur, zwany też słonecznikiem bulwiastym, do Polski trafił już w XVII stuleciu. Część nadziemna to żółte kwiaty kwitnące późnym latem i jesienią, przypominające małe słoneczniki.

Część jadalna topinamburu to bulwy o rozmaitych kształtach: przypominające imbir, jajowate, zbliżone do walca lub gruszki. Miąższ jest białawy lub kremowo-żółty.

>>> Pieczony topinambur z pieczarkami - przepis [kliknij!]

Bulwy topinamburu przyrządza się podobnie jak ziemniaki. Można je gotować, zapiekać, dusić, zrobić z nich frytki, dodać do sałatki. Są słodsze od ziemniaków, lekko orzechowe w smaku.

>>> Zupa krem z topinamburu z boczkiem i serem żółtym [kliknij!]

O wartości topinamburu stanowi zawartość inuliny, która jest wielocukrem cennym dla diabetyków, gdyż obniża poziom glukozy we krwi. Bulwy topinambura zawierają także białko, błonnik, potas i żelazo, a pozbawione są skrobi.

Jarmuż: co to za warzywo?

Jarmuż należy do rodziny kapustowatych. Jest to roślina ozdobna i jadalna, znana w Europie już w starożytności.

Jarmuż jest bogaty w magnez, potas, wapń, sód, mangan, żelazo, błonnik. Zawiera witaminy: E, B1, B2, B6, E. Ułatwia przemianę materii. 

>>> Wszystko o jarmużu [kliknij!]

Zaletą jarmużu jest niska kaloryczność – warzywo zawiera 29 kcal na 100 g warzywa.

Jarmuż zbiera się dopiero po przymrozkach - wtedy liście jarmużu tracą goryczkę.

Pasternak: co warto o nim wiedzieć?

Pasternak to mięsisty, słodki korzeń, podobny z wyglądu do pietruszki. Cieszy się dużą popularnością w kuchni brytyjskiej.

Pasternak zawiera witaminę C, kwas foliowy, magnez, białko i skrobię. Ma specyficzny, słodki, orzechowy smak i miękką konsystencję.

>>> Sałatka z pasternakiem i jabłkiem [kliknij!]

Pasternaku nie należy gotować zbyt długo. Młody pasternak można jeść na surowo w postaci surówki, starszy podawać duszony albo w postaci puree lub zupy.

>>> Jak zrobić frytki z pasternaku? [kliknij!]