Szparagi w zalewie: domowe przetwory ze szparagów

Szparagi w zalewie: domowe przetwory ze szparagów

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Szparagi warto kupić w sezonie i własnoręcznie zrobić z nich przetwory

Ocena: 4,5

Poziom: ŁATWY

Czas: 120 MINUT

Porcja dla: 8 OSÓB

Do przygotowania szparagów w zalewie można wykorzystać zielone i białe szparagi. Ze wszystkich warzyw i owoców można robić domowe przetwory. Zawsze będą bardziej wartościowe niż te kupione w sklepie, „skażone” masową produkcją. Ze szparagami nie jest inaczej!

Składniki

  • 1 kg szparagów (wagę odmierzamy po obraniu)

  • 3 szklanki wody

  • 1,5 łyżeczki soli

  • 1 łyżka cukru (gdy wolimy słodsze, to 2 łyżki)

  • 5 g kwasku cytrynowego

Przygotowanie krok po kroku:

  • Szparagi muszą być świeże, co najlepiej poznać po jędrności ich główek – jak będą opadać, to są nie najlepszej jakości, bo straciły już wody i są zwiędnięte lub przechłodzone. Przycinamy ich twarde końce, białe szparagi obieramy ze skórki (np. obieraczką do warzyw). Teraz trzeba je dobrze opłukać.
  • Następnym krokiem jest związanie szparagów w pęczki (związujemy naturalnymi nićmi kuchennymi). Tak przygotowane wkładamy do garnka z wrzącą wodą i gotujemy 3-5 minut, w zależności od grubości bylin.
  • Odcedzamy i umieszczamy w wysokich wyparzonych słoikach, bo szparagi najlepiej prezentują się w całości, a nie pocięte na kawałki. Przygotowujemy zalewę z wody, soli, cukru i kwasku cytrynowego i gorącą zalewamy szparagi.
  • Zamykamy słoiki i wstawiamy je do dużego garnka z podgrzaną wodą, doprowadzamy do wrzenia i w tej temperaturze utrzymujemy przez 1,5 godziny. Szparagi w zalewie przechowujemy w chłodnym i ciemnym pomieszczeniu.

Szparagi uchodzą za afrodyzjak. Ich zielona odmiana charakteryzuje się bardziej wyrazistym smakiem, ponadto jest bardziej miękka i nie trzeba ich obierać. To o tyle ważne, że pod skórką znajduje się najwięcej wartości odżywczych, takich jak na przykład potas, magnez, fosfor czy wapń. Białe szparagi (rosnące pod ziemią) mają twardą skórkę, którą przed gotowaniem powinno się obrać, przez co traci się sporo wartości odżywczych. Szparagi mają mało kalorii, a więc zalecane są osobom na dietach odchudzających.