Wapń - co jeść, aby uzupełnić dietę o wapń?

Wapń - co jeść, aby uzupełnić dietę o wapń?

Autor Zdjęcia: pixabay.com

Sery są bardzo bogatym źródłem wapnia.

Ciało dorosłego człowieka zawiera około 1,2 kg wapnia, który znajduje się w 99% w kościach i zębach. Pozostały procent jest rozsiany po wszystkich komórkach, gdzie pełni niezwykle ważną rolę. Sprawdź, jaką dietę stosować, aby w organiźmie nie zabrakło tego drogocennego pierwiastka.

Wapń - wpływ na organizm

Dla naszego organizmu zarówno niedobór, jak i nadmiar pierwiastka nie jest dobry. To wapń steruje relacjami, jakie zachodzą między bodźcami nerwowymi wewnątrz i na zewnątrz komórek, a przede wszystkim kontroluje proces krzepnięcia krwi. Od informacji docierających do komórek nerwowych zależy także nasz nastrój. Dlatego zasoby wapnia w niekostnych komórkach organizmu ludzkiego są odnawiane nawet 30 razy dziennie. Jeśli w tych komórkach brakuje wapnia i sprawne działanie układu nerwowego jest zagrożone, zawsze pobierany jest on z kości.

Wapń - jak rozpoznać niedobór wapnia

Niewielki niedobór wapnia w organizmie początkowo może objawiać się skurczami mięśni, bólami w stawach, mrowieniem oraz drętwieniem rąk i nóg, a także zwolnieniem tętna. Późniejsze objawy to szybko powstające ubytki w uzębieniu, zaburzenia snu a czasem nawet krwotoki, np. z nosa. Gdy niedostatek wapnia jest poważny, może wystąpić utykanie i trudności w chodzeniu, stany lękowe, częste złamania kości, u dzieci zaburzenia wzrostu oraz utrata zębów.

Zmniejszony poziom wapnia w surowicy krwi (hipokalcemia) występuje: w zaburzeniach syntezy parathomonu – hormonu przytarczyc, w niedoborze witaminy D, przy upośledzeniu wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego, w nadmiernym odkładaniu się wapnia w tkankach, nadmiernemu wydalaniu pierwiastka z moczem, a także przy niedoborze magnezu.

Wapń - jak rozpoznać hiperkalcemię

Nadmiar tego pierwiastka również niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Sygnałem zbyt wysokiego stężenia wapnia są zaparcia, nudności i brak apetytu. Może to prowadzić do powstawania kamieni nerkowych oraz obniżyć wchłanianie cynku i żelaza. Zwiększony poziom wapnia pojawia się przy nadmiernym wchłanianiu go z przewodu pokarmowego, przy znacznym uwalnianiu wapnia z kości oraz na skutek niewielkiego wydalania wapnia z moczem.

Jeżeli poziom wapnia utrzymuje się na właściwym poziomie mamy mocne kości, zdrowe zęby, prawidłową krzepliwość krwi. Odpowiedni poziom wapnia to także sprawne mięśnie, odprężone nerwy, zdrowy sen, pogodny nastrój, poczucie szczęścia i optymizmu. Kolejna korzyść to szybkie gojenie się ran. Prawidłowy poziom wapnia we krwi to 2,1-2,6 mmol/l lub według innych oznaczeń (8,5-10,5 mg/dl).

Wapń - jak zadbać o właściwy poziom wapnia

Aby zachować odpowiedni poziom pierwiastka w codziennej diecie nie może zabraknąć sera (ementaler, ser owczy, gouda, twaróg, camembert), migdałów, orzechów laskowych, fig, jogurtu, mleka tłustego i półtłustego, żółtek z jaj kurzych, kapusty, szpinaku, kopru włoskiego oraz czekolady. Wapń pochodzący z jedzenia trudno przedawkować. Jeżeli jednak zażywamy suplementy diety zawierające wapń, to nie możemy przekraczać dawki 3-4g wapnia na dzień.

Chorzy na tarczycę i z kamicę nerkową nie powinni sięgać po suplementy wapnia bez porozumienia z lekarzem. W przypadku przepisania antybiotyku, konieczne jest poinformowanie lekarza o przyjmowaniu wapnia, ponieważ zmniejsza on wchłanianie antybiotyku z przewodu pokarmowego.

Artykuły z tej kategorii