Dieta bezmleczna i jej konsekwencje. Czy mleko pomaga czy szkodzi?

Dieta bezmleczna i jej konsekwencje

Autor Zdjęcia: materiały prasowe

Akcja ma na celu rozwianie mitów na temat spożywania mleka.

Pić mleko czy nie pić? Coraz więcej osób rezygnuje ze spożycia mleka i przetworów mlecznych, tak na wszelki wypadek, ulegając przekonaniu, że nabiał nie służy zdrowiu. Czy jednak wszyscy powinniśmy unikać mleka i jego przetworów w obawie m.in. przed nietolerancją laktozy? Absolutnie nie. Zwłaszcza, jeżeli po spożyciu takich produktów jak mleczna czekolada, lody czy batoniki zawierające cukier mleczny nie występują dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego.

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej przez Polską Izbę Mleka ekspertka akcji "Mam kota na punkcie mleka" dr n. med. Irena Białokoz-Kalinowska - specjalista pediatrii i alergologii wyjaśniła, kiedy należy zrezygnować z mleka i dlaczego nie warto robić tego bez potrzeby.

- Oczywiście istnieje grupa osób z alergią na białka mleka krowiego, które nie powinny sięgać po nabiał - powiedziała - Jednak w przypadku stwierdzonej nietolerancji laktozy sprawa ma się nieco inaczej, ponieważ eliminacja artykułów mlecznych nie zawsze jest konieczna. Niekiedy osoby cierpiące na to schorzenie mogą spożywać produkty o zawartości mniejszej ilości laktozy - jogurt, kefir, maślankę lub wybierać produkty bezlaktozowe. Warto również wiedzieć, że ser żółty pozbawiony jest laktozy w procesie produkcji, więc jest produktem bezpiecznym.

Jeżeli jednak bez wyraźnych wskazań lekarskich decydujesz się stosować dietę bezmleczną, pamiętaj o konkretnych konsekwencjach tej decyzji związanych z niedoborami żywieniowymi.

Rezygnujesz z białka

Mleko i jego przetwory stanowią znakomite źródło pełnowartościowego białka – podstawowego budulca naszego organizmu. Zawiera ono aminokwasy uznane za niezbędne w jadłospisie każdego człowieka, które muszą być dostarczane do ustroju z pożywieniem, ponieważ nasz organizm nie potrafi ich sam wyprodukować. To w mleku krowim znajdziemy leucynę, izoleucynę, lizynę, metioninę, treoninę, walinę, fenyloalaninę oraz tryptofan. W nabiale ukrywa się również laktoferyna - super białko, wzmacniające odporność organizmu i regulujące stężenie żelaza w organizmie. Wykazuje ono działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i  przeciwbakteryjne.

Rezygnujesz ze składników mineralnych

W składzie mleka i produktach mlecznych znajdziemy wapń, magnez, potas i fosfor oraz cynk. Wapń zapewnia mocny i sprawny układ kostny. Odpowiednia podaż tego składnika w dobrze przyswajalnej formie i w dużych ilościach sprawia, że kości będą odporniejsze na złamania i pęknięcia. Już cztery szklanki mleka pokrywają dzienne zapotrzebowanie na wapń u dzieci i młodzieży. Ponadto pierwiastek ten wspólnie z magnezem, potasem oraz sodem reguluje gospodarkę wodną organizmu, a cynk zapewnia piękną cerę.

Rezygnujesz z witamin

Nabiał bogaty jest w witaminy rozpuszczalne w tłuszczach:  A, E i D jak i witaminy z grupy B rozpuszczalne w wodzie. Witamina A sprawia, że lepiej widzimy. Witamina E opóźnia procesy starzenia. Witamina D pilnuje aby wapń „nie uciekał” za szybko z organizmu. Szeroka gama witamin z grupy B reguluje wiele istotnych procesów życiowych, m.in. wspomaga układ nerwowy.

Rezygnujesz z  probiotyków

Mleczne produkty fermentowane należą do żywności funkcjonalnej, która pozytywnie wpływa na organizm człowieka. Jogurt, kefir, maślanka nie tylko wzmacniają odporność organizmu, ale i zbawiennie działają na układ pokarmowy. Probiotyki obniżają poziom „złego” cholesterolu LDL, a także polepszają wchłanianie takich pierwiastków jak cynk, wapń, żelazo. Ponadto świetnie sprawdzają się w diecie redukcyjnej w roli przekąski lub dodatku do posiłku.

Rezygnujesz ze zdrowych nawyków żywieniowych

Jednym z filarów zdrowych nawyków żywieniowych jest wprowadzenie do jadłospisu mleka i jego przetworów, które regulują przemianę materii i poziom cukru we krwi. Ich wartość odżywczą i właściwości prozdrowotne doceniają eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia, którzy stworzyli modele piramidy zdrowego żywienia dedykowane dzieciom, dorosłym i seniorom. We wszystkich szablonach graficznych mleko i produkty mleczne zajmują czołowe miejsca. W obecnych czasach, gdy rozwija się  epidemia nadwagi i otyłości u dzieci i młodzieży, a dbałość o regularność i jakość posiłków zostawia wiele do życzenia, mleko i jego przetwory stanowią szybką i zdrową przekąskę w ciągu dnia. Podstawą wielu diet redukcyjnych jest właśnie nabiał, który należy do produktów niskokalorycznych, zawierających pokaźną ilość białka.

Więcej informacji ze świata mleka i przetworów mlecznych można przeczytać na stronie mlecznej kampanii „Mamy kota na punkcie mleka” finansowanej z  Funduszu Promocji Mleka i organizowanej przez Polską Izbę Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka, pod adresem: www.kochammleko.pl.

Ocena: 5