Margaryna czy masło: co wybrać? Czym smarować kanapki?

Margaryna czy masło: co wybrać? Czym smarować kanapki?

Autor Zdjęcia: Shutterstock

Masło vs margaryna - pojedynek od lat

Niekończący się spór, czym lepiej smarować pieczywo - masłem czy margaryną - trwa w najlepsze od kilku lat. Zarówno masło, jak i margaryna mają swoje wady i zalety, a to, które wybierzemy, powinno zależeć od stanu naszego zdrowia, zasobności portfela i upodobań smakowych. Sprawdź, jakie są plusy i minusy spożywania margaryny i masła.

Masło – naturalne, ale pełne cholesterolu

Masło wytwarzane jest od wieków. Niektórzy pamiętają jeszcze smak masła wyrobionego ze śmietany przez mamy i babcie. Obecnie masło, które kupujemy w sklepie, również wytwarzane jest na takiej samej zasadzie, ale nie ludzkimi rękami, lecz raczej przez maszyny.

Masło składa się w większości z tłuszczu zwierzęcego (stąd duży wpływ na poziom cholesterolu), a także wody i soli. Oprócz wyjątkowo delikatnego smaku masło kusi także bogactwem witaminy A, D oraz niewielkiej ilości witaminy E. O ile dzieci mogą jeść masło bez ograniczeń (chyba że grozi im nadwaga), o tyle dorośli muszą uważać, szczególnie ci z problemami układu krążenia, miażdżycą i nadciśnieniem tętniczym.

Margaryna – sztuczna, ale zdrowsza

Proces wytwarzanie margaryny jest zdecydowanie trudniejszy niż masła, ale jest wraz z rozwojem technologii nieustannie udoskonalany. Kiedyś główną wadą margaryny było to, iż zawierała w sobie szkodliwe izomery trans. Obecnie większość margaryn jest od nich wolna, ale nadal możemy w niej znaleźć obok tłuszczów roślinnych czy mleka polepszacze smaku i barwniki.

Na szczęście margaryny wzbogacane są także w witaminy A, D, B i E oraz kwas foliowy. Mimo iż nie podwyższają cholesterolu, nie zapominajmy, że są jednak kaloryczne. Margarynę zwykle łatwiej rozsmarować na kromce niż masło, a także przechowywać (poręczne, zamykane opakowania).

Masło czy margaryna?

Zwolennicy masła krytykują sztuczność margaryny, a jej miłośnicy patrzą krzywo na wysokie ceny masła. Ponieważ ani spożywanie dużych ilości masła, ani margaryny nie jest zdrowe i nie jest dla nas ważnym czy bogatym źródłem witamin, warto, abyśmy w swoich wyborach kierowali się głównie upodobaniami smakowymi i możliwościami finansowymi. Pamiętajmy jednak, by zawsze czytać skład masła czy margaryny, które kupujemy, oraz starać się smarować pieczywo niezbyt dużą ilością jednego czy drugiego produktu.

Ocena: 0