Jaki makaron wybrać - rady dietetyka

Jaki makaron wybrać - rady dietetyka

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Od zwykłego makaronu zdrowszy jest ten z pszenicy durum.

Całkowita rezygnacja z węglowodanów w diecie jest szkodliwa dla zdrowia. Makaron jeść trzeba, ale nie każdy. Podpowiadamy, który rodzaj makaronu wybrać, aby posiłek był smaczny i zdrowy.

Rodzaje makaronów

Najlepiej kupować makaron z tak zwanej pszenicy durum – jest twardy, ciemniejszy od zwykłego, produkowany wyłącznie z mąki i wody (to różne makarony sprowadzane z krajów basenu Morza Śródziemnego). Makaron z mąki pszennej (polski) jest jaśniejszy i zawiera również jajka.

Jaki makaron powinny wybierać osoby na diecie?

Najzdrowszy jest oczywiście makaron pełnoziarnisty. Stanowi doskonałe źródło witamin grupy B, magnezu, cynku i żelaza, a także ma mniej kalorii, za to więcej błonnika. Szczególnie godny polecenia osobom mającym problemy z zaparciami i tuszą jest makaron gryczany (niestety, wielu osobom on zwyczajnie nie smakuje).

Pamiętajmy, że dobry makaron (twardy, z pszenicy durum) nie może kosztować mało, warto zainwestować w ten droższy, na przykład włoski. Gotujemy go oczywiście al dente. Na rynku dostępne są też makarony z dodatkiem zdrowego amarantusa, warto zwrócić na nie uwagę. Amarantus jest polecany szczególnie osobom aktywnym, chcącym prowadzić zdrowy tryb życia.

Makaron własnej roboty

Innym sposobem na zjedzenie zdrowego makaronu jest jego samodzielne przygotowanie. To wcale nie jest trudne, a dodatkowo można dodać do niego wybrane produkty urozmaicające smak przygotowywanej potrawy.

Aby przygotować domowy makaron potrzebne są:

  • mąka pszenna

  • mąka żytnia / razowa

  • jajko

  • ciepła woda

  • szczypta soli (opcjonalnie)

  • jajko (opcjonalnie)

  • szpinak (opcjonalnie)

  • drobno posiekane suszone pomidory (opcjonalnie)

Przygotowanie krok po kroku:

  • Mąkę pszenną i żytnią należy przesiać do miseczki w proporcji 1:1, dodać do niej jajko i szczyptę soli (opcjonalnie). Jeżeli chcemy zrobić makaron smakowy dodajemy również suszone pomidory albo rozdrobniony szpinak.

  • Całość należy powoli rozrabiać dodając stopniowo letnią wodę, która zapewni miękkość wyrobu.

  • Gotowe ciasto trzeba cienko rozwałkować i pokroić na drobne niteczki - w zależności od tego jaki makaron chcemy uzyskać.

  • Tak przygotowany makaron należy następnie wrzucić do gotującej się wody z dodatkiem oleju (aby makaron się nie sklejał).

  • Gotujemy jeszcze przez minutę od czasu, gdy wypłynie on na powierzchnię. Tak przygotowany makaron jest już gotowy do spożycia.