Jak gotować smacznie i dietetycznie? Dziesięć prostych trików!

Jak gotować smacznie i dietetycznie? Dziesięć prostych trików!

Autor Zdjęcia: thinkstockphotos.com

Jedzenie nie musi być mniej smaczne, gdy zaczniemy  je przygotowywać bardziej dietetycznie.

Oto dziesięć prostych trików, jak przygotowywać posiłki, by w daniach było mniej tłuszczu, cukru i soli. Zastosuj, a wyjdzie ci to na zdrowie!

Jak gotować zdrowiej?

 

  • Używaj patelni i garnków z teflonową, nieprzywieralną powierzchnią. Smażenie na nich wymaga mniejszej ilości tłuszczu (a czasami nawet możliwe jest bez tłuszczu). Wystarczy lekko spryskać dno naczynia olejem w spreju. Nadmiar tłuszczu zbieraj papierowym ręcznikiem.

  • Zamiast podsmażać cebulę czy czosnek na oleju, duś je pod przykryciem - z dodatkiem bulionu warzywnego, odrobiny wody lub białego wina. 

  • Przed pieczeniem mięsa, drobiu czy ryb usuwaj z nich widoczny tłuszcz i skórę. Wyjątek stanowi skórka kurczaka, która pozwala mięsu zachować soczystość.

  • Sól to głównie polepszacz smaku. Ale pamiętaj, że smak potraw wydobywają też świeże lub suszone zioła, np. pietruszka, tymianek, lubczyk, majeranek, imbir. Nie żałuj ich przygotowując posiłki.

  • Staraj się nie stosować do kotletów i ryb panierki z bułki tartej. Nasiąka tłuszczem i nie pozwala mu odpłynąć.

  • Spraw sobie naczynie do gotowania na parze lub piekarnik z funkcją parownika. Zachowasz więcej smaku i witamin w potrawie, oszczędzisz sporo kalorii.

  • Aby zmniejszyć wchłanianie tłuszczu podczas smażenia, skrop wcześniej rybę lub mięso - sokiem z cytryny, limonki, białym winem lub kwaśną przyprawą.

  • Zamiast po biały rafinowany cukier, sięgaj po cukier trzcinowy, miód, melasę lub syrop klonowy.

  • Jeśli smarujesz chleb masłem, staraj się, by masło miało temperaturę pokojową. Im twardsze, tym większe ryzyko, że naniesiesz grubszą warstwę.

  • Niektóre potrawy wymagają dodania bulionu. Lepiej nie używaj bulionu w kostkach (zawiera mnóstwo soli, tłuszczu i ulepszaczy smaków). Przygotuj własną zdrowszą wersję bulionu.

Artykuły z tej kategorii